FANDOM

"Pewien mądry Toa powiedział mi kiedyś, że Kodeks ma wskazywać nam drogę. Ale to od nas zależy, jak tę drogę przejdziemy."
— Vox, Kodeks

Vox
Vox 2013.jpg
Toa
Imię Vox
Maska Kanohi Hau
Rasa Matoranin / Toa
Płeć Mężczyzna
Żywioł Dźwięk
Broń Dźwiękowe Ostrze (dawniej), Kosa Szeptu
Motyw muzyczny The Hives - Bigger Hole To Fill
Vox to Toa Dźwięku pochodzący z wyspy Neitu i jeden ze strażników miasta Artas Nui.

BiografiaEdytuj

MatoraninEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Vox, tak jak wielu innych Matoran, został stworzony przez Wielkie Istoty i umieszczony na rajskiej wyspie Neitu na jednym z krańców Wszechświata Matoran. Ze względu na swoją naturę samotnika, rzadko przebywał w towarzystwie innych mieszkańców wyspy, spędzając większość dni w swoim domu na obrzeżach jednej z wiosek. Często grał tam na swojej gitarze, własnoręcznie wykonanej z lokalnych materiałów. Za kostkę służyła mu odpowiednio oszlifowana kość jednego z tamtejszych Rahi.

Któregoś dnia, gdy jedna z wiosek została zaatakowana przez agresywne Rahi, przemienione na skutek wycieku Zenergizowanej Protodermis z góry w centrum wyspy, Vox musiał ratować się ucieczką z własnego domu i dołączył do pozostałych Matoran, chowających się w zamkniętej osadzie. Jednakże, Rahi przedostały się do środka, zagrażając Matoranom, ci zostali wtedy jednak uratowani przez nowo przybyłą na wyspę postać Toa Zaldiara, który niedługo potem dostrzegł w Voxie wyjątkowe cechy i postanowił rozpocząć jego szkolenie.

Przez kolejne lata Vox i Zaldiar stali się bliskimi przyjaciółmi, spędzając wiele czasu na wspólnych treningach. Zaldiar uczył De-Matoranina podstaw walki mieczem (w tym celu podarował mu własnoręcznie wykuty miecz - Dźwiękowe Ostrze) oraz zasad, którymi powinni kierować się Toa. Kiedy któregoś dnia Vox upolował niewielkiego Rahi Hapakę i zamierzał go zabić, przeszkodził mu Zaldiar i przypomniał mu o Kodeksie Toa, który przestrzega przed zabijaniem niewinnych istot.

W pewnym momencie Vox wraz z Zaldiarem uratowali przed groźnym Rahi dwie Ce-Matoranki, Cian oraz Turi, co zaowocowało długotrwałą przyjaźń między Voxem a Turi.

Jakiś czas później, w trakcie jednego z treningów, Zaldiar wbił Dźwiękowe Ostrze Voxa w szczyt wysokiego drewnianego słupa stojącego pośrodku polany i przepowiedział, że gdy Vox je wydobędzie, będzie gotów, by stać się bohaterem. Była to jedna z ostatnich wspólnych chwil Voxa z jego mentorem, Zaldiar bowiem niedługo potem opuścił Neitu, oznajmiając, iż musi zmierzyć się z cieniami własnej przeszłości. Vox pozostał wtedy sam, a jego jedyną otuchą w ponurych dniach została Turi, która często go odwiedzała.

Około 71 000 lat temu, Vox i Turi brali udział w uroczystościach na Neitu, kiedy wioska została zaatakowana przez dzikie Rahi Muaka, zostali jednak uratowali przez lokalnych Toa Ognia Karoma, Toa Powietrza Nihou i Toa Psioniki Kamiyo.

Atak na NeituEdytuj

Niedługo po tych wydarzeniach, Neitu zostało najechane przez grupę piratów pod przywództwem Skakdi Neiraha. Vox i Turi byli świadkami, jak najeźdźcy pokonują Toa oraz biorą w niewolę władcę wyspy, Ridasa. Wtedy Vox powrócił na polanę, na której niegdyś trenował z Zaldiarem i udało mu się odzyskać Dźwiękowe Ostrze. Tak uzbrojony, ruszył do walki z Neirahem, poniósł jednak klęskę i uciekł.

Powrócił do domu Zaldiara, gdzie znalazł wejście do podziemnych jaskiń. Tam odnalazł Kamień Toa oraz Suva, które przemieniło go w Toa. W trakcie przemiany, Vox doświadczył wizji przyszłych wydarzeń, choć nie zrozumiał z niej wiele, usłyszał również głos Zaldiara, który kazał mu dotrzeć do Nieugiętego Miasta.

ToaEdytuj

Oswobodzenie wyspyEdytuj

W nowej formie, Vox wyzwał Neiraha na pojedynek, którego stawką miały być dalsze losy Neitu. Przywódca piratów zgodził się na walkę i on oraz Toa Dźwięku rozpoczęli starcie, podczas gdy Turi zajęła się uwolnieniem Toa za plecami oglądających starcie ludzi Neiraha. W trakcie pojedynku Vox po raz pierwszy nauczył się korzystać z mocy swojej Kanohi Hau oraz używać mocy Dźwięku, co ostatecznie przyniosło mu zwycięstwo. Pokonany Neirah opuścił Neitu wraz ze swoją załogą, Vox natomiast został okrzyknięty bohaterem wyspy.

Niedługo potem, Vox opuścił ojczyznę, by wyruszyć na poszukiwania Zaldiara. Przed podróżą pożegnał się z Turi i złożył jej obietnicę, że wróci na wyspę, jak tylko odnajdzie dawnego przyjaciela.

Przybycie na Artas NuiEdytuj

Po kilku miesiącach podróży, w trakcie których Vox trenował swoją umiejętność posługiwania się żywiołem, wojownik dotarł na wyspę-miasto Artas Nui. Kilka godzin po przybyciu, poznał Le-Matoranina sprzedawcę imieniem Tahku, który pomógł mu w orientacji na wyspie. Vox był również świadkiem dewastacji miasta przez dwóch Mrocznych Łowców, Bane'a oraz jego partnera Bandaka i wdał się z nimi w walkę, podczas której dowiedział się, że również poszukują oni Zaldiara. Walka została przerwana przez zjawienie się Toa Ognia Hserga oraz Toa Błyskawic Hikiry, przed odejściem Bane oznajmił jednak Voxowi, że dokończą starcie następnego dnia o zachodzie słońca.

Następnie Vox spędził resztę dnia z Hikirą, która opowiedziała mu pokrótce najważniejsze informacje dotyczące Artas Nui, między innymi wspomniała o mającej szerokie wpływy na wyspie korporacji dowodzonej przez Matoranina Vrexa oraz o panujących w mieście zasadach. Następnie przygotowała Voxa do starcia z Bane'em, trenując jego szybkość oraz zgodziła się przenocować Toa Dźwięku w swoim mieszkaniu, które dzieliła z Hsergiem.

Następnego dnia Vox stanął do ponownego pojedynku z Bane'em i dzięki zdobytemu szkoleniu wyszedł z niego zwycięsko, Mrocznemu Łowcy udało się jednak zbiec i kiedy Vox go odnalazł, najemnik zagroził mu zabiciem Tahku, który okazał się współpracować z Vrexem i wynajętym przez niego Bane'em. Vox poddał się, złoczyńca jednakże mimo to uśmiercił Matoranina, co wywołało u Voxa przypływ gniewu, który ostatecznie omal nie przyczynił się do zabicia Mrocznego Łowcy przez Toa. W ostatniej chwili Vox przypomniał sobie jednak o słowach Zaldiara o powinności Toa i uciekł.

Powrót wrogów ZaldiaraEdytuj

Przez kolejne tygodnie Vox błądził bez celu po wyspie, pomagając losowo napotkanym mieszkańcom w potrzebie, chcąc zatrzeć ślad winy ze śmierć Tahku. Któregoś dnia wtrącił się w walkę Toa Arctici z Karanakiem, co jednak tylko przyczyniło się do ucieczki stwora i rozzłoszczenia Toa Lodu. Niedługo potem Vox ocalił Ce-Matorankę Anah przed mieszkającym z nią Rithianinem, który znęcał się nad nią.

Później, Vox spędzał czas w jednym z podmiejskich barów, gdzie ponownie spotkał Arcticę. Po wyjściu z lokalu, był świadkiem nękania Ga-Matoranki Elaineh przez Skakdi Spikorra. Po przepędzeniu zbira, Vox zgodził się towarzyszyć Matorance w jej drodze powrotnej do domu. Dowiedział się wtedy od Elaineh, że powodem zaczepki Spikorra był Zaldiar, gdyż Matoranka opatrywała kiedyś rannego Toa Ognia, co przykuło uwagę Voxa i rozpaliło jego nadzieję na odnalezienie zaginionego przyjaciela.

Następnie Elaineh zgodziła się opowiedzieć Voxowi losy jego dawnego mentora i Toa Dźwięku dowiedział się od niej, iż Zaldiar miał niegdyś na Artas Nui własną drużynę zwaną Toa Artas, której członkiem była między innymi Hikira, i która broniła wyspy przed licznymi zagrożeniami, takimi jak Spikorr, Karanak czy zbuntowany robot Soundrone. Z powodu wewnętrznych konfliktów wielu członków opuściło drużynę, a ci, którzy zostali, wpadli w pułapkę zastawioną przez istotę znaną jako "Glavus" i zostali zabici, z wyjątkiem Zaldiara, który znalazł schronienie u Elaineh i po powrocie do zdrowia zniknął.

Kolejnego dnia, Vox zamierzał dowiedzieć się więcej od Hikiry, po drodze został jednak zaatakowany przez grupę Rithian. Udało mu się wyjść ze starcia bez szwanku. Po dotarciu do domu Hikiry, Vox wypytał ją o historię Toa Artas, dowiedział się również o bliskiej przyjaźni poznanej przez niego wcześniej Arctici z innym Toa Dźwięku, Nero, który również zaginął wiele lat temu. Dwójka została wkrótce potem zaatakowana przez Karanaka. Wojownikom udało się zmusić stwora do ucieczki i niedługo potem Vox, zaniepokojony nagłym powrotem wrogów z przeszłości Zaldiara, udał się ostrzec Elaineh przed zagrożeniem.

Następnie udał się na spotkanie z tajemniczym informatorem, którego spotkał wcześniej w barze i który miał przekazać mu dokładną lokalizację Zaldiara. Spotkanie okazało się być jednak pułapką zastawioną przez Spikorra i Vox stanął do walki z gangiem Skakdi oraz Karanakiem, który zjawił się niedługo potem. W starciu pomogła mu przybyła na miejsce Hikira oraz Arctica, śledząca Karanaka. Trójce Toa udało się wyjść z walki zwycięsko, a następnie Vox udał się do domu Elaineh, gnany złymi przeczuciami. Na miejscu okazało się, że przybył za późno, a Matoranka została porwana.

Przygnębiony powrócił do baru, gdzie ponownie Arcticę i wytknął jej oschłość oraz niechęć do pomocy w jego sprawie, wspominając przy tym o jej dawnym działaniu razem z Nero. Następnie zaczął analizować wydarzenia z ostatnich dni i doszedł do wniosku, że za całą serią napadów na osoby dawniej związane z Zaldiarem musi stać dawny członek Toa Artas, szukający zemsty na Zaldiarze. Okazał się nim być Taive, Toa Lodu z drużyny Toa Artas, ukrywający się wraz ze Spikorrem, Karanakiem i Soundrone'em w skutym lodem Szóstym Dystrykcie Artas Nui.

Po dotarciu na miejsce, Vox stanął do walki z Taive'em i jego sługusami, udało mu się jednak odnieść zwycięstwo, zabijając złego Toa Lodu i po raz pierwszy łamiąc Kodeks Toa, którego starał się przestrzegać. Następnie konający Spikorr - który w trakcie walki przejrzał zamiary Taive'a, chcącego wykorzystać Skakdi do odnalezienia i zemszczenia się na Zaldiarze za dawne konflikty, a następnie pozbyć się Spikorra oraz reszty pomocników, i zwrócił się przeciwko Toa Lodu - powiedział Voxowi o schwytanej wcześniej przez Soundrone'a Arctice, przekazanej jednemu z członków półświatka Artas Nui, Dromie.

Voxowi udało się ocalić młodą Toa przed Dromą, co zatarło ich dawne waśnie i zapoczątkowało rozwijającą się przez następne lata przyjaźń. Po tych wydarzeniach Vox zamieszkał w mieszkaniu Elaineh, które służyło mu przez następne lata i rozwiazało jego problem braku miejsca do życia na Artas Nui.

Czarne KłyEdytuj

Kilka lat później, Vox uratował Ga-Matorankę Kyre przed gangiem Czarnych Kłów, grupą przestępczą działającą na Artas Nui pod przywództwem Toski. Jak się okazało, Kyre należała do Gildii Matoran (której członkiem był również Tahku, o czym dowiedział się później Vox) i została porwana przez Czarne Kły z powodu ich zatargów z Gildią. Następnie Vox stanął do walki z Toską, w trakcie której złoczyńca został wepchnięty pod jeden z przejeżdżających transportowców i zginął.

Po tych wydarzeniach, Vox zaczął utrzymywać się z publicznych walk organizowanych w uczęszczanym przez niego barze, w które wkręciła go poznana przez niego Skakdi Fylgja.

Jakiś czas potem, członkowie gangu powrócili, by zemścić się na Voxie, Toa Dźwięku udało się jednakże pokonać ich wszystkich. Śmierć Toski odbiła się jednak na jego sumieniu i dołączyła do wspomnień innych, do których śmierci przyczynił się Vox, w tym Taive'a, Elaineh i Tahku.

Rebelia Artas NuiEdytuj

W trakcie kolejnych lat, Vox starał się unikać zbędnych kłopotów, skupiając się cały czas na tym, po co pierwotnie przybył na wyspę - odnalezieniu Zaldiara. Wykorzystując środowisko, w jakim się obracał po zaczęciu walk dla widowni, często udawało mu się nawiązać kontakt z informatorami, rzekomo mającymi cenne wieści o miejscu pobytu i losach zaginionego Toa Ognia. W większości przypadków owi informatorzy okazywali się być jednak oszustami, co mimo wszystko nie zniechęciło Voxa do dalszego zagłębiania się w półświatek Artas Nui.

Sześć lat od jego przybycia na wyspę, z Voxem spotkały się Hikira oraz Toa Wody Mala - jedna z dawnych strażniczek Artas Nui - z wieścią o nadciągającym zagrożeniu ze strony XONOX-u. Okazało się również, że dwie Toa zostały zaatakowane przez mechanicznych żołnierzy, będących rzekomo częścią armii mającej zaatakować Artas Nui. Z tego powodu Mala, wraz z garstką innych Toa, zaczęła formować rebelię przeciwko Vrexowi i zwróciła się z prośbą do Voxa o wstąpienie do niej. Vox jednakże odmówił, chcąc skupić się głównie na poszukiwaniach Zaldiara, wyrzuty sumienia skłoniły go jednak potem do zmiany zdania.

W trakcie drogi do kryjówki buntowników, grupa Toa została zaatakowana przez roboty, w walce pomogła im jednak Tanith - Toa Wody i dawna przyjaciółka Mali, a także była członkini Toa Artas, która odłączyła się od drużyny jako jedna z pierwszych osób. Wspólnie, czwórka Toa dotarła do gospody Skakdi Khrusska, w której miało odbyć się spotkanie wszystkich chętnych do walki przeciwko Vrexowi, i wkrótce potem cała grupa omówiła plan ataku na Kopułę Artas Nui, by powstrzymać inwazję dronów.

Niedługo potem drużyna, w której skład wchodzili Vox, Arctica, Mala, Tanith, Hikira, a także Toa Plazmy Auerieus, Toa Dźwięku Kernor oraz Matoranie Rebis i Ragan przedostali się kanałami na teren fabryk XONOX-u. Po stoczeniu walki ze strażnikami Skakdi, udało im się dotrzeć do hali produkcyjnej dronów, maszyny zostały wtedy jednak aktywowane i stanęły do boju z Toa. Drużyna musiała ratować się ucieczką i za kolejny cel objęła sobie wieżę kopuły, w której miał przebywać Vrex.

Po dotarciu na miejsce okazało się jednak, że Tanith jest zdrajczynią, współpracującą z Vrexem i wpuściła resztę Toa oraz dwójkę Matoran w pułapkę, a następnie cała grupa została wtrącona do najniższego poziomu kwatery, w których mieściły się opuszczone Archiwa Artas Nui. W trakcie tych wydarzeń drużyna straciła Kernora, nie poddała się jednak i wkrótce potem odkryła, że Archiwa łączą się z siecią podziemnych korytarzy, ciągnących się pod całym Artas Nui. Grupa natychmiast rozpoczęła poszukiwania wyjścia, nie wiedząc, że na powierzchni pozostałe drony przypuściły atak na metropolię.

Podczas przemierzenia Archiwów, grupa została zaatakowana przez Żelaznego Tropiciela, w którym Vox rozpoznał maszynę użytą do wybicia członków Toa Artas wpędzonych w pułapkę Glavusa, o których opowiadała mu wcześniej Elaineh. Armia dronów przypomniała mu również o dawnej wizji, którą ujrzał podczas przemiany w Toa. Gdy grupa zatrzymała się na nocny postój w jednej z jaskiń, Vox, zasępiony, oddalił się, by przemyśleć swoją przeszłość oraz przyszłość. Otuchy dodała mu Arctica i niedługo potem razem z nią Vox wrócił do pozostałych.

Niedługo potem Vox, Mala, Arctica, Hikira, Rebis i Ragan natrafili na podziemną kryjówkę wtrąconego do Archiwów Karanaka, z którym stoczyli walkę. W trakcie starcia, Rebis i Ragan odnaleźli kolejną jaskinię z martwym Toa i dwoma Kamieniami Toa, które ich przemieniły. Z ich pomocą udało się pokonać Karanaka oraz znaleźć wyjście z tunelów.

Cała szóstka Toa wydostała się wreszcie na powierzchnię i dzięki wizji, której doznała Mala, odkryła miejsce pobytu Tanith oraz Vrexa - był nim opuszczony pałac znajdujący się na jednej z pomniejszych wysepek otaczających Artas Nui. Grupa dostała się tam skradzioną łodzią dronów i przypuściła szturm na zamek, w trakcie którego Mala odłączyła się od reszty grupy, by stoczyć pojedynek z Tanith, podczas gdy pozostali udali się, by powstrzymać Vrexa.

Dotarłszy do podziemnych laboratoriów, Vox stoczył walkę ze zreperowanym przez Vrexa Soundrone'em, w której pomogła mu Arctica, a następnie cała piątka odkryła tuby zastoju, w których przetrzymywano schwytanych przez drony mieszkańców Artas Nui i wymazywano im pamięć. Nie mogąc pomóc w tamtym momencie ofiarom robotów, grupa wydostała się na powierzchnię wysepki, gdzie stanęła do walki z szykującym się do odpłynięcia Vrexem.

Matoranin początkowo miał przewagę, dzięki swojej zbroi i jej mocom Magnetyzmu, lecz dzięki wspólnemu atakowi połączonymi mocami żywiołów, Toa odnieśli zwycięstwo, a Vrex został scalony ze swoją zbroją i zginął w odmętach oceanu, odrzucony przez Ragana. Toa byli pewni, że odnieśli zwycięstwo, wtedy jednak na spotkanie z nimi wyszła Tanith, trzymająca w dłoni maskę Kanohi zabitej Mali. Toa Wody szybko obezwładniła całą grupę, więżąc ich w objęciach wodnych węży, po czym zamierzała zemścić się na Voxie za zabicie Taive'a, z którym była niegdyś mocno związana. Jednakże, skupiając się jedynie na Voxie, rozluźniła uściski krępujące pozostałych wojowników, a wtedy ci wspólnie ją zaatakowali. Nie mogąc walczyć ze wszystkimi Toa jednocześnie, Tanith została pokonana i musiała ratować się ucieczką, znikając w oceanie.

Po zajęciu pałacu Tanith, Vox i pozostali Toa powrócili na Artas Nui, by wyzwolić je ze szponów dronów, służących Armii Nowego Świata, której Tanith była współzałożycielką, i pomóc pozostałym Toa przebywającym na wyspie.

Wojna o Nowy ŚwiatEdytuj

Poszukiwania Słonecznego KryształuEdytuj

GlavusEdytuj

Żywiołem Voxa był Dźwięk - pozwało mu to na dowolne manipulowanie dźwiękiem, jego kreowanie i absorbowanie oraz dawało szereg umiejętności opartych na dźwięku, takich jak tworzenie pola ciszy. Dzięki treningowi przebytemu z Hikirą oraz licznym walkom zyskał zręczność oraz siłę, które były mu przydatne podczas wielu kolejnych starć.

Vox cenił sobie ciszę i spokój. Ponadto wolał, kiedy dźwięki współgrały ze sobą w harmonii, a nie tworzyły bezładny hałas. W wolnych chwilach pogrywał na gitarze.

UzbrojenieEdytuj

Pierwszą bronią Voxa było Dźwiękowe Ostrze, przewodzące jego moc Dźwięku. Ostrze było lekkie i poręczne, co umożliwiało szybkie i sprawne cięcia, a fale dźwiękowe przez nie emitowane były w stanie ogłuszyć i zdezorientować przeciwników. Vox stracił je podczas pojedynku z Nero i zastąpił je Kosą Szeptu, dwuręczną bronią przewodzącą jego żywioł.

Informacje o MOCuEdytuj

  • Pierwsza wersja Voxa została zbudowana w drugiej połowie 2009 roku. Liczyła 61 części.
  • Najnowsza i kanoniczna powstała w październiku 2013 roku. Liczy 83 części.

CytatyEdytuj

"Musisz zadać sobie pytanie - czy kiedy nadejdzie ten czas, staniesz się obrońcą słabych, poniżonych i uciśnionych? Czy pokonasz mroczne strony samego siebie i zniweczysz plany, do których dążą?"
— Zaldiar do Voxa, Początek wędrówki
"Kiedy byłem Matoraninem, potrzebowałem Zaldiara, a on służył mi pomocą. Teraz to on potrzebuje mnie - i to ja muszę mu pomóc."
— Vox, Podróż ku przeznaczeniu
"Czy jeszcze kiedyś się zobaczymy? Powiedz, że tak…"
"Chciałbym tak powiedzieć. Ale jeśli bym nie wrócił, czy wybaczyłabyś mi, że skłamałem?"
— Turi i Vox, Podróż ku przeznaczeniu
— Vox, Kodeks
"Przestałem bawić się w bohatera już dawno temu. To nie znaczy, że nie obchodzi mnie los tej wyspy. Ale potrafię przeliczać siły na zamiary. To, co próbujecie zrobić, nie ma prawa się udać. A ja nie mam zamiaru zginąć."
— Vox do Hikiry i Mali, Maska kłamstw
"Głupcy… Nie możecie mnie pokonać… Mam dostęp do nieograniczonej mocy!"
"Na co nieograniczona moc komuś, kto nie potrafi nad nią zapanować?"
— Tanith i Vox, Maska kłamstw
"Kiedy przybyłem na Artas Nui, miałem jeden prosty cel: odnaleźć Zaldiara. Nie sądziłem, że będę go szukał aż sześć lat. I że po drodze wpakuję się w wojnę z zabójczymi maszynami. To może ci się wydać dziwne, ale… W pewnym sensie jestem zadowolony, że wszystko potoczyło się tak, a nie inaczej. W końcu dzięki temu miałem okazję poznać tych wszystkich Toa. I siebie."
— Vox do Hikiry, Maska kłamstw
"Dokąd idziesz?"
"Ratować wyspę."
"Myślałam, że przestałeś bawić się w bohatera."
"Zmieniłem zdanie."
— Arctica i Vox, Maska kłamstw

CiekawostkiEdytuj

  • Vox jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci na wiki.
  • MOC Voxa początkowo miał być Krakuą.
  • Był pierwszym Toa Dźwięku na wiki.

PojawieniaEdytuj

Niekanoniczne:

Zobacz też:Edytuj

AutorEdytuj

Lord Vox

Więcej z Fandomu

Losowa wiki