FANDOM

FFEdytuj

FF to opowieść fanowska o różnych tematach: popularne są FFy o Harrym Potterze, o Star Wars, lub, jak w przypadku naszej wiki, na temat Bionicle.

Fan ficki niekiedy łączą się w dłuższe sagi (Trylogia Lodowego Ostrza, Saga Navu, Saga Sedin, Saga Ivest). Nazwa serii najczęściej związana jest z imieniem głównego bohatera lub elementem istotnym w ogóle opowiadań.

Czas i miejsce akcji jest całkowicie dowolne. Pisząc FFa w zasadzie jest niewiele ograniczających nas czynników. Opowiadania mogą dziać się zarówno w jednym z licznych alternatywnych wymiarów, zazwyczaj tworzonych na potrzeby autora (np Amulet Luneii), mogą być kontynuacja wydarzeń z kanonicznej historii lub ujmować wątki niepoznane czy opuszczone przez kanon (np Atak Tarakavy). Mimo to, najpopularniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie swoich zdarzeń we własnoręcznie opisanym zakątku świata i zręczne wtopienie go w realia historii oryginalnej (np. Saga Sedin, Trylogia Lodowego Ostrza). Czas, jaki wybierzemy dla naszego opowiadania zależy od nas. Na FB dominują dwa czasy - okolice Wielkiego Kataklizmu (Trylogia Sunessi, Saga Strachu) i Nowe Spherus Magna (Kule Żywiołów, Mroczny Bohater: Żar i Piach). Dobór postaci także zależy w całości od autora. Można korzystać zarówno z postaci kanonicznych, jak i własnych, co ze względu na popularność MoC'ingu jest o wiele częściej spotykane. Użytkownicy niekiedy łączą swoje historie w serie, zazwyczaj przeplatając nawzajem swoje zdarzenia, wspominając postacie innych lub nawet wykorzystując je u siebie (Saga Navu, Kule Żywiołów). Największą serię na wiki tworzy ogół twórczości użytkowników: Vezok999, Panrahk17, Malum121, Kopaka Nuva, DARNOK2, Kani-Nui, Guurahk, częściowo Vox22, KopakaNuva, Zivo22 i Akuumo.

EtymologiaEdytuj

FF to skrót od skrótu. FF = Fan Fick = Fan Fiction. Fan Fiction dosłownie oznacza "Fanowska Fikcja", czyli prostszym językiem fanowska opowieść.

OdmianaEdytuj

Liczba pojedynczaEdytuj

Mianownik (kto? co?) - FF (Fan Fick)

Dopełniacz (kogo? czego?)- FFu (Fan Ficku)

Celownik (komu? czemu?)- FFowi (Fan Fickowi)

Biernik (kogo? co?) - FFa (Fan Ficka)

Narzędnik (kim? czym?) - FFem (Fan Fickiem)

Miejscownik (o kim? o czym?) - FFie (w pełnej nazwie Fan Ficku)

Wołacz (zwrot do kogoś/czegoś) - FFie (Fan Ficku)

Liczba mnogaEdytuj

Mianownik - FFy (Fan Ficki)

Dopełniacz - FFów (Fan Ficków)

Celownik - FFom (Fan Fickom)

Biernik - FFy (Fan Ficki)

Narzędnik - FFami (Fan Fickami)

Miejscownik - FFach (Fan Fickach)

Wołacz - FFy

WymaganiaEdytuj

Nie każda historia jest już FFem. Oto warunki, które opowieść musi spełniać, by być FFem:

  1. Konieczny jest tytuł. Bez niego nie ma FF'a.
  2. Osobny artykuł zawierający treść FF.

To są warunki konieczne. Lecz oprócz tego w tworzeniu FF autor ma duże pole do popisu. Może podzielić opowieść na części. Długość części też jest zupełnie różna, zależnie od woli i chęci autora. Co do długości samych opowiadań tu też jest wielka dowolność - lubią pisać krótkie opowiadania, inni długie historie, wręcz powieści.

PlakietkaEdytuj

Plakietka jest dla opowiadania czymś w rodzaju okładki. Z reguły niewielka, składa się z obrazka w jakiś sposób nawiązującym do treści FF'a najczęściej dwóch napisów - tytułu i podpisu autora, często np. "By Kani-Nui", lub "By Vezok999". Nie wszyscy autorzy robią plakietki, niektórzy uznają je za niepotrzebne, inni nie potrafią ich robić.

CiekawostkiEdytuj

  • Prawdopodobnie najkrótszym FF'em są Ciemności.

Zobacz teżEdytuj

Zobacz teżEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki